söndag 25 januari 2009

Värmande vegetarisk gryta

Nu börjar januari lida mot sitt slut och de flesta har fått lön vid det här laget. Behovet av att få slösa och lyxa lite börjar tillta, men jag får vänta ett par dagar till innan jag får nya pengar. Tills dess värmer jag mig med denna billiga och goda gryta, som dessutom är mjölkfri. Nyckelingrediensen i den här rätten är mango chutney, som på ett finfint sätt balanserar surheten i tomaterna.

Kikärtsgryta
4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 paprika
1 burk kikärtor (400 g)
100 g champinjoner
1 burk krossade tomater
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl mango chutney
1 tsk sambal oelek
olja att steka i

Skala och hacka löken och vitlöken. Strimla paprikan och skär champinjoneran i kvartar. Skölj kikärtorna väl och låt dem rinna av. Stek löken mjuk utan att den får färg i lite olja i en stekpanna eller gryta. Lägg i champinjoner och paprika och stek till grönsakerna är mjuka. Tillsätt kikärtor och alla övriga ingredienser och låt allt bli varmt.

Jag brukar servera couscous och en grönsallad till grytan. Kryddstark korv passar också, för den som vill ha mer proteiner.

Inga kommentarer: