måndag 11 oktober 2010

Äppelrecept # 4: Äppelmos med vin och kryddor


Jag fick för mig att koka äppelmos ikväll. Nåt måste jag ju göra med all frukt så den inte ruttnar bort på gräsmattan och är det ju faktiskt gott med äppelmos. Nu har dessutom O fått för sig att han ska ersätta lunchen med en skål havregrynsgröt varje dag och då brukar det gå åt en del äppelmos. Denna drastiska åtgärd tar han till någon gång varje år när fetmaångesten blir för svår. Det brukar inte vara så länge och det är ju inte så konstigt. Hur kul är det att äta gröt till lunch?! Han hävdar att det är grymt effektivt, men jag är minst sagt skeptisk.

Jag hade ingen lust att koka vanligt äppelmos. Någon liten twist på det hela är alltid kul och jag kommer ihåg att min mamma kokade äppelmos med vitt vin en gång som blev väldigt bra. Hon har tappat bort receptet för länge sedan och när jag har googlat på äppelmos med vin hittar jag inget som liknar det hon lagade. Däremot hittade jag ett recept med ett kryddigt äppelmos som lät gott. Jag ändrade lite på receptet för jag gillar inte calvados och konserveringsmedel tycker jag är onödigt när jag kan frysa in moset istället. Dessutom blev äppelmoset väldigt löst i konsistensen så jag lät den koka en extra gång. Syrligt, kryddigt och gott blev det i varje fall!

Nu när det är så mörkt på kvällarna är det omöjligt att ta fina bilder tycker jag. Hur gör ni andra?! Jag ska försöka ta en bild på mina burkar imorgon när jag kommer hem efter jobbet. Om jag skyndar mig hinner jag innan det fina eftermiddagsljuset försvinner.

Äppelmos med vitt vin och kryddor
ca 7 dl

1 kg syrliga äpplen
saften av 1 citron
skalet av 1 citron
2 dl strösocker
1 kanelstång
1/2 vaniljstång
1,25 dl torrt, vitt vin
1,25 dl vatten

Skölj och dela äpplena i klyftor. Skär bort skadade partier och kärnhus. Lägg äppelklyftorna i en kastrull och tillsätt färskpressad citronsaft, citronskal, strösocker, kanelstång och vaniljstång. Tillsätt torrt, vitt vin och vatten. Låt äpplena koka på svag värme tills de blivit mjuka. Ta bort citronskalet, kanelstången och vaniljstången. Passera äpplena genom en sil. Är äppelmoset för löst, häll tillbaka det i kastrullen och låt det koka lite till. (Jag lät det koka ca 15 minuter extra.) Häll moset i glasburkar eller i plastburkar om de ska frysas.

Inga kommentarer: