tisdag 8 februari 2011

Mer asiatiskt


Idag är första dagen på över en vecka som jag känner mig någorlunda frisk. Igår var jag på vårdcentralen och fick lite hostmedicin utskriven (sådan man helst inte ska köra bil på) och det gjorde susen. Jag har till och med haft ork över till att göra fiskbiffar.

Jag hittade ett recept på Coop som jag blev inspirerad av. Enligt receptet skulle man finfördela fisken med gaffel och vispa äggvitor med elvisp. Jag tyckte det lät omständligt och körde allt i matberedaren istället. Jag kan tänka mig att biffarna hade blivit fluffigare om jag gjort enligt receptet, men de blev bra på det här viset också.

Jag hade tänkt göra en nudelsallad till fiskbiffarna. På shoppinglistan stod färsk koriander och salladslök, men inget av det fanns på våra lilla ica-butik. Därför ser det lite färglöst och tråkigt ut på bilden, men det blev faktiskt riktigt gott. Dressingen som jag gjorde passade väldigt bra till. Men nästa gång ska jag se till att ha koriander, för det kommer lyfta rätten ännu mer.

Thaifiskbiffar
4 portioner

600 g färsk fiskfilé, t ex torsk eller kolja
2 schalottenlökar
1/2 röd chili
1/2 tsk salt
1 tsk råsocker
2 msk fisksås
1 lime, pressad saft och rivet skal
2 ägg, endast vitorna
1/2 dl olja

Kör äggvitorna i en matberedare tills de är fluffiga. Skär fisken i bitar (torka av fisken om den är fuktig) och tillsätt den i matberedaren. Tillsätt även finhackad chili, hackad scharlottenlök, fisksås, råsocker och salt. Riv limeskal och pressadärefter ur saften. Tillsätt skal och saft från limen till fiskblandningen. Kör matberedaren till en hyfsat slät smet har bildats. Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka ner drygt ca 2 matskedar smet i stekpannan och forma till en biff. Stek några minuter per sida på medestar värme. Gör så med resten av smeten.

Jag serverad risnudlar till fiskbiffarna. De sista två minuterna lät jag sockerärtor (som jag delat i mindre bitar) koka med nudlarna. Jag gjorde även en sojadressing på japansk soja, rapsolja, lite risvinäger, några droppar sesamolja och lite råsocker. Dressingen passade väldigt bra till och utan den hade nog rätten blivit väldigt torr.

Inga kommentarer: