söndag 18 mars 2012

Kors i taket

Idag har något så ovanligt hänt, som att jag har lagat mat i det nya köket. När jag skriver laga mat menar jag alltså att jag har tillagat något mer avancerat än kokt korv. Jag har följt ett recept, använt mer än tre ingredienser och producerat en väldans massa disk, vilket i och för sig inte var något plus. Tidigare idag packade jag ur den sista kartongen i köket och då kändes det helt plötsligt möjligt att laga mat. Det fina med det hela är att det innebär att livet i den nya lägenheten börjar så smått bli normalt. Vi bor här nu, på riktigt.

För övrigt tycker jag att den här helgen har gått rysligt fort. Jag har målat lister till förbannelse och O har målat väggarna i korridoren utanför barnens rum. Dessvärre har vi inte tapetserat i helgen som det var tänkt, vilket innebär att ännu en vecka inleds med renoveringskaos. Det är jag inte alls sugen på faktiskt.

Men jag har haft lite roligt i helgen också. Jag och E var på bio igår och såg Mästerkatten. Det var en rolig film och framför allt var det mysigt att göra nåt tillsammans bara vi två. Innan vi åkte hem slank vi in på Åhléns och där spontanköpte jag två tröjor till mig själv. Tröjor som dessutom inte var svarta, kors i taket!

Idag var jag och H i stugan för första gången för i år. Lilla H som kanske egentligen inte var tillräckligt frisk för en sådan utflykt, men hon har längtat så till stugan så vi åkte dit ändå. Stannade en kvart. Kunde konstatera att det redan blommar friskt i rabatterna och rabarbern kikade upp lite försynt ur jorden. Det är så underbart skönt att det är vår!


Jag har även börjat på en ny bok som jag riktigt har sett fram emot att läsa. Än så länge har jag bara hunnit med några sidor, men kan redan konstatera att den är helt fantastisk. Så jag vet vad jag ska göra resten av kvällen.


Nu till receptet på dagens middag. Det blev en mycket god rätt bestående av kyckling, mozzarella och balsamvinäger. Inte så originellt, men ack så gott.


Kyckling med mozzarella och balsamvinäger
4 portioner

500 g kycklingfilé
1 rödlök
3 tomater
0,5 dl basilika
125 g mozzarella
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
0,5 dl vatten
2 msk balsamvinäger

Putsa och skär kycklingen i halvstora bitar. Skala och skiva löken. Skär tomaterna i bitar. Låt mozzarellan rinna av och skär den i grova bitar. Hacka basilikan. Stek kycklingen i olja i en stor stekpanna i några minuter. Krydda med salt och peppar. Lägg i tomater och lök. Stek 1 minut till. Häll på vatten och balsamvinäger och låt koka upp. Strö över basilika och mozzarella. Servera med bulgur och en sallad.

Inga kommentarer: