söndag 25 november 2012

Matplaner

Jag har lagat en massa god mat den senaste tiden och även ätit väldigt god mat på olika restauranger här i Göteborg, men av någon anledning kommer jag mig inte för att blogga om det. Eller det är kanske inte så konstigt att tiden inte räcker till när man har galet mycket att göra på jobbet, två fina barn som man vill hänga med och ett gigantiskt renoveringsprojekt på fyra rum och kök. Jag ska försöka bättra mig för mycket av en maten jag lagat förtjänar verkligen en plats på bloggen.

Nu ska försöka mig på något så ovanligt som att planera veckans middagar. Jag kan inte minnas när jag gjorde det sist. Jag har letat i mina recepthögar efter mat som är någorlunda hälsosamma (det är jul snart så svullutrymme behöver skapas!) och helst av allt billiga. Det här med att renovera är ganska kostsamt och att köpa snygga möbler är inte heller billigt så nu är vi ovanligt motiverade till att dra ner på matkontot ett tag för att ge oss råd med det vi vill ha. Det är inte så jäkla kul att leva i ett kaos heller och vi måste bli klara med renoveringen någon gång.

Just nu känns det som att jag skulle kunna leva på nudlar och ketchup i en månad, så peppad är jag, men jag vet att min uthållighet är lika med noll. Därför har jag satt ihop en meny med god och billig mat som jag tror ska funka. Recept kommer allt eftersom.

Måndag: Potatis- och linssoppa med fetaoströra
Tisdag: Sweet chilikyckling
Onsdag: Gratinerad gnocchi
Torsdag: Köttfärsgryta med vitkål
Fredag: Örtig spätta med pressad potatis
Lördag: Tacokarré med hemgjorda tortillas
Söndag: Lättlagad mustig gryta

Inga kommentarer: