söndag 1 september 2013

Det blev visst asiatiskt idag med

1 september. Regnigt och blåsigt ute. Garderoben uppdaterad med lite varmare kläder. Lillasysters näsa har börja rinna lite. Nu är hösten ofrånkomligen här. Jag kan inte påstå att jag gillar det särskilt mycket. Jag föredrar definitivt sommar och sol framför höst och mörker. Visst är det vackert när löven skiftar färg och det är mysigt att sitta inne med levande ljus och allt det där men det räcker inte för att bota den obligatoriska höstdeppen som jag drabbas av varje år.

I år har jag en plan för att lindra symptomen av denna deppighet och det är att helt enkelt göra så mycket roligt och njutbart som möjligt. Jag ska inte hinna tänka på hur långt det är kvar till nästa sommarsemester. Det där med att uppdatera garderoben med lite nya kläder var en hit, liksom gårdagens besök på Enoteca Magliga med bästa vännerna. Mycket bra medicin faktiskt. Annat som ingår i planen är att klicka hem ett par kokböcker som jag suktat efter länge (det kanske blir lite texmex och lyxdesserter här på bloggen snart...) och att fixa barnvakt så att jag och Ola kan resa bort en sväng någon helg snart. Min syster ligger på om att vi ska åka på spa, det tackar jag inte nej till.

Det ska nog gå bra det här.

En stor fördel med hösten är ju trots allt maten. Jag gillar verkligen grytor och gratänger och äppelpaj och annat typiskt för hösten. I vår varma lägenhet, där temperaturen sällen är under 25 grader under sommarmånaderna, står ugnen oanvänd under juni, juli och augusti. Därför var det riktigt trivsamt att laga denna rätt och kunna dra på ungen på 225 grader utan att storkna. Så välkommen september. Trots allt.

Fisk i ugn med kokosmjölk
4 portioner

500 g kolja (torsk eller sej går också bra)
1 tsk salt
1 röd paprika
1 stånd broccoli
1 liten rödlök
400 ml kokosmjölk
2 msk finriven färsk ingefära
1 lime, finrivet skal och saft
2 tsk fisksås
Några varv med svartpepparkvarnen

Sätt ugnen på 225°. Lägg fisken i en ugnssäker form och salta och peppra. Tärna paprikan, skär små buketter av broccolin och strimla rödlöken. Täck fisken med grönsakerna.

Blanda kokosmjölken med ingefära, skal och saft av lime och smaksätt med fisksås. Häll såsen över fisken och tillaga mitt i ugnen i 20-25 min. Servera kokt ris till.

Inga kommentarer: