lördag 19 oktober 2013

Äppelkaka med glasyr



Så här års bakar jag alltid en massa äppelpajer och äppelkakor, helt enkelt på grund av att vi har en väldig massa äpplen. Men man kan ju inte äta äppelkaka varje dag, så därför är jag på ständig jakt efter alternativa sätt att få användning av alla äpplen. En del ger vi bort såklart och en del kokar jag äppelmos på men vad mer kan man göra?!

I morse hade jag äpple i frukostsmoothien och det funkade fint. Tänkte även baka bröd med riven äpple i, för det brukar bli gott. Sen får jag väl proppa frysen full med färdigklyftade äpplen antar jag (men det är väldigt trångt där, på grund av alla vinbär jag sparat på). Eller om ni kära läsare har fler briljanta tips, får ni gärna lämna en kommentar!

Idag bakade jag faktiskt en äppelkaka. Fick ett recept av en kollega som jag blev sugen att prova. Det blev som en morotskaka fast med äpplen. Mycket gott. Och den där glasyren alltså. Jag är så svag för cream cheeseglasyr. Vilken kaka som helst skulle bli god med lite sånt klet på.


Äppelkaka med cream cheeseglasyr
10 bitar

125 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
2-3 äpplen
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Glasyr:
25 g smör
250 g cream cheese
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsockert

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker pösigt, tillsätt därefter ett ägg i taget och vispa ihop en luftig smet. Skala och riv äpplena grovt, rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form (ca 24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-45 minuter. Stjälp upp kakan och låt den kallna.

Rör ihop glasyren, medan kakan är i ugnen. Smält smöret och rör sedan ner cream cheese, florsocker och vaniljsocker. Ställ glasyren i kylen.

När kakan svalnat, bred glasyren över kakan. Låt stelna i kylen.


2 kommentarer:

Kim sa...

Ja man vill ju inte slänga de fina äpplena... Men för nästa år så kan jag tipsa om pallafrukt.se, där kan man annonsera om sina fruktträd och så kommer jätteglada och jättetacksamma människor och plockar. Funkade väldigt bra hemma hos min kille.
Det brukar ju bli väldigt gott med äpple i bröd som du säger.
Kakan ser vä-hä-hä-ldigt god ut!

Helena mitt i smeten sa...

Tack för tipset Kim! Pallafrukt.se verkar vara den perfekta lösningen på mitt (lyx)problem.