onsdag 13 november 2013

Hemmagjord granola


Jag hade storslagna planer i helgen. Jag skulle ge Ola något extra till frukost på fars dag. Många av de goda flingsorter som finns i butikerna, får Ola avstå ifrån, eftersom de innehåller nötter eller spår av nötter. Det är ju lite trist, nötallergiker som han är. Så därför tänkte jag blanda ihop en god granola, med sikte på att få den att smaka som en lite nyttigare variant av Start! (som jag vet att han gillar men nötgrejen gör att han inte kan äta).

Jag gick till butiken och handlade diverse gryn och frön. Rörde ihop min blandning och smakade av. Lyckades inte dölja mina experiment för Ola, som snabbt var framme och provsmakade.

-Har du kollat allt allt är nötfritt nu? frågade han efter sin första tugga.

Det trodde jag att jag hade gjort men tog för säkerhets skull fram paketen igen. Då visar det sig att Risentas solrosfröpåse har en liten notering om att förpackningen kan innehålla spår av nötter (deras pumpafrön är tydligen safe). Fan! Ola avbryter snabbt tuggandet på den fortfarande ljumma granolan och tar några djupa andetag. Han får ingen allergisk reaktion, tack och lov, men jag känner mig rätt du såklart. Hela poängen var ju att göra en blandning som han kan känna sig trygg med att äta och efter alla dessa år missar jag ändå att läsa på en av förpackningarna!

Så, medan Ola åt Kellogs Special K till frukost i söndags, åt jag och barnen av denna granola. Den blev faktiskt god, om än kanske för nyttig för att likna Start! Nästa gång häller jag på mer honung och tar lite mindre pumpafrön tror jag. Och jag kommer definitivt läsa mer noga på förpackningarna!

Helenas granola
drygt 7 dl

4 dl havregryn
1 dl boveteflingor
1 dl pumpakärnor
1 dl riven kokos
1/2 solrosfrön
1 dl vatten
1/2 dl neutral olja
1 1/2 msk flytande honung
70 g torkade blåbär
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, boveteflingor, pumpakärnor, kokos och solrosfrön i en bunke. I en annan skål, rör ihop vatten olja och honung. Rör ner vätskan i bunken med de torra ingredienserna och blanda väl.

Klä en bakplåt med bakplåtspapper. Bred ut grynblandningen så jämnt som möjligt över plåten. Rosta i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ruska plåten efter halva tiden så att rostningen blir jämn. Låt svalan något och blanda sen ner blåbären och vaniljsockret. Förvara i en burk med tätslutande lock.

2 kommentarer:

Kim sa...

När man ska göra sig till, så skiter det sig - typiskt ;) Men vad bra att du dubbelkollade! (Och mer granola till dig ;))

Helena mitt i smeten sa...

Precis, mer granola till mig, vilket jag inte deppar för!