måndag 13 januari 2014

En helg på spa

Förra helgen spenderade jag och Ola på St Jörgen Park Resort. Lite barnfri tid sådär efter allt jul- och nyårsstök gjorde inte alls ont. Vi njöt av var sin sparitual, tre-rätters middag på hotells fantastiska restaurang Garden café och sedan sovmorgon och hotellfrukost. Som sagt, det gjorde inte ont.

Vi har varit på St Jörgen förr, närmare bestämt för två år sedan. Sedan dess har de gjort lite förändringar på spaavdelningen. Numera måste man boka en sparitual för att få gå in på bastuavdelningen, vilket gjorde att de var mindre folk på den avdelningen och därmed inte så rörigt.

Själva sparitualen är kanske inte den mest prisvärda aktivitet man kan tänka sig. Tillgång till ett antal bastur och varma och kalla källor samt en påse med krämer man får kleta på sig själv. Allt för det nätta priset 850 kr per person.Vi bokade ett paket med övernattning, sparitual och 3-rätters och då känns det betydligt mer prisvärt. Men 850 pix tycker jag inte det är värt om jag ska vara ärlig.

Maten då? Jo, den var mycket bra. Till förrätt åt vi rökt kolja med löjrom och picklade grönsaker. Gott och vackert som en tavla. Varmrätten bestod av hjortytterfilé och med Pommes Anna gjord på jordärtskocka. Köttet var perfekt tillagat och skyn med smak av karljohansvamp var salt och god till det hela. Efterrätten var också väldigt vacker, en blåbärsparfait med citronkaka och lakritsmaräng. Blåbärs- och citronsmaken var tydlig och frisk men marängerna smakade inte särskilt mycket lakrits.


Sammanfattningsvis väldigt vackra och väl tillagade rätter. Min enda synpunkt på maten är väl i så fall att smakerna är lite för försiktiga. Det tyckte jag sist vi besökte restaurangen också. Det är inte så mycket wow-effekt på smakerna, lite extra salt gör det bättre men inte perfekt. Men jag är nog ganska petig ändå.

Frukosten var lyxig och innehöll allt man kan tänka sig. Goda juicer, färsk frukt, minicroissanter, ägg och bacon och våfflor. Det var onekligen en bra vistelse. Jag åker gärna dit fler gånger.

Inga kommentarer: