söndag 13 april 2014

En liten uppdatering

Det är lätt att tro att jag slutat laga mat med tanke på hur sällan jag uppdaterar min blogg numera. Eller åtminstone att jag slutat laga intressant mat. Men det är faktiskt helt fel. Jag har lagat väldigt mycket mat hela vintern och en hel del av det har blivit väldigt gott. Det har bara inte fastnat här på bloggen.

Min bloggtystnad beror alltså inte på maten, utan snarare de usla bilderna jag tagit. På vintern är det helt hopplöst att få till bra matbilder, åtminstone med den begränsade utrustning jag har. Nu är våren här med sitt fantastiska ljus och det underlättar som bekant en hel del, så jag hoppas det ska råda bot på mitt osug att fotografera. Jag har dessutom hittat en roligt sajt som gör redigerandet av bilderna betydligt roligare, nämligen Picmonkey. Vad använder ni när ni redigerar era bilder?



Annars då? Jo, jag har börjat odla så smått i våra köksfönster. Med en dåres envishet drar jag igång projekt odling varje år, trots att det alltid slutar med att jag tappar sugen någon gång i juli när allting vissnat på grund av att jag inte vattnat tillräckligt eller för att sniglarna ätit upp allt. Men skam den som ger sig! I år odlar jag gurkor (dax att plantera ut dem snart tror jag!), tomater, habanerochili och paprika. Det blir också en del asiatiska örter, morötter och några potatisknölar ska grävas ner. Får se hur det går i år.

Lillasyster har fått vattenkoppor också. Vi hade nyss piggnat till efter en omgång magsjuka, när vi upptäckte prickarna i fredagskväll. Det är synd om henne, det där kliandet alltså! Men hon är på förvånansvärt gott humör. Vi fördriver tiden med pyssel och tv. Lillasyster klagar inte men jag börjar (redan) bli rastlös.



På kvällarna roar jag mig mest med att surfa runt efter roliga saker vi kan göra i New York. Jag och Ola åker dit om ett par veckor. Yes! En knapp vecka av restaurangbesök, barhäng, shopping och flanerande i vad jag tror kommer bli min nya favoritstad. Pinnar som en galning allt av intresse på Pinterest, följer Cissi Wallins blogg som uppdateras ofta med NY-tips och jag har naturligtvis noterat Charlottas alla tips. Den här resan kommer bli hur bra som helst (om jag bara inte längtar alltför mycket efter barnen)!


4 kommentarer:

Karin sa...

Å hoppas att det blir en lindrigare variant än Ebbes. Men vattenkoppor eller ej, vilken himla fin liten människa alltså!

Helena mitt i smeten sa...

Kan bara hålla med, hon är allt bra fin!

Josefine sa...

Roligt med den där redigeringsgrejen! Ska testa den. Då kanske det kan bli lite fart på fotandet igen.

Kim sa...

Kul att ha dig tillbaka :)
Vintern kan verkligen ge sunkiga bilder, speciellt matbilder tycker jag. Och mat lagar ju inte mat för fotograferandet utan för att äta så det är ju sällan man har tid att fixa och dona inför bilden.
Kul att ni odlar så mycket!