onsdag 16 april 2014

Mac and cheese


Jag har aldrig gjort macaroni and cheese förut. Jag har faktiskt bara ätit det en enda gång vad jag minns och då var det från ett halvfabrikatspaket och delades med en klasskompis på ett campus i Karlstad. Det var förvånansvärt gott kommer jag ihåg.

Hej Salvador och Pablo!

Varianten jag gjorde igår var faktiskt godare, men det vore väl hemskt om jag inte kunde slå en pappkartong i matlagning? Med tanke på mina ringa erfarenheter av hur macaroni and cheese ska smaka är jag inte så säker på att en amerikan skulle bli så imponerad, men de flesta som är vana vid gammal hederlig makaronipudding skulle troligtvis blir rätt nöjda. Igen sladdrig äggstanning här inte, utan bara massor med krämig ost och vispgrädde. Och att ha i en liten bit brieost var smått genialt om jag får säga det själv.

Mac and cheese
4-6 portioner

300 g snäckpasta
3 dl mjölk
2 msk vetemjöl
2,5 dl vispgrädde
1 tsk dijonsenap
1/2 grönsaksbuljongtärning
3 + 1 dl lagrad ost (jag använde whiskycheddar, min nya favoritost)
100 g brieost
2 msk ströbröd
salt och nymald svartpeppar


Sätt ugnen på 200° grill. Koka makaronerna enligt anvisning på förpackningen. Vispa ut mjölet i mjölken i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka upp under vispning. Tillsätt grädde, dijonsenap, buljongtärning och peppar. Låt såsen koka någon min. Riv osten grovt och ta bort det vita på brieosten och dela i mindre bitar. Rör ner makaronerna och 3 dl av den rivna osten samt brieosten. Låt osten smälta och rör om. Häll allt i en smord ugnssäker form. Strö över ströbröd och resten av osten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min på grill och ytterligare 15 minuter på vanlig övervärme.

Servera en fin sallad till och eventuellt stekt bacon. Det gjorde jag och det var gott.

Inga kommentarer: